Tunga muskler...

Gokväll!
Tisdag, klockan är strax efter 22 och jag och barney (min dvärgpincsher) har krypitntill kojs, trötta..
 
Det blev en löprunda under dagen men inte så lång som jag brukar, tisdag är min springdag men idag var jag trött i benen och visste att jag skulle träna under eftermiddagen/kvällen men så jag sprang med Barney 6 km.. skönt ändå =)
 
På em åkte jag till gymmet, körde lite egen coreträning ca 30 min, blev mest statiska övningar. Jag tränar mycket statiskt (=isometriskt), i min egen träning, då när man går på pass är det mer koncentrisk och excentrisk träning, när man tränar isometriskt kontraheras (muskeln förkortas) muskeln utan att det sker någon rörelse i leden. 
Crunches, situps är också effektivt men för att komma åt de inre bukmusklerna tycker jg personligen att statiska övningar är bra, de liksom "suger tag" ordentligt från kärnan!
 
Några av mina favoriter är den klassiska "plankan" som går att utveckla hur mycket som helst där man kan stå på armbågarna, eller på raka armar, mta axel/höft, vandra med fötter/händer in -och ut och mycket mer.
Även sidoplankan är väldigt effektiv, jag brukar använda en vikt. "doppen" som jag kallar den är också väldigt bra, eller sänka ben, då jobbar jag mest i den excentriska läget, med att bromsa rörelsen och hålla emot.
Viktigt för att få ut mesta möjliga samt att undvika skador är att man utför rörelsen korrekt..=)
 
 
Jag på gymmet!
 
Sedan gick jag på body pump, 45 min, passet är normalt sett 55 men vissa dagar kör dom 45 och då är benlåtarna borttagna pga att passet hänger ihop med 45 min spinning efteråt. 
Så blev både pump och spinning som jag planerat!
 
"Bodypump är en styrkeinriktad träningsform där fria vikter och stång används för träning till förkoreograferad musik. Deltagarna kan själva reglera tyngden genom att avlägsna eller lägga till vikter." (wikipedia)
Vissa är väldigt skeptiska till pumpen, att det går så fort och man tränar "lite på varje muskelgrupp", men jag tycker iallafall det är riktigt gött, de stora muskelgrupperna får sig en genomkörare och för mig har det haft mycket positiv effekt. Jag gillar styrketräning i grupp =)
 
Spinningen va go som vanligt men tung idag, mina bn är fortfarande sega sen vandringen i Sälen tror jag...
Här är en bild från Mars i år på Vasaloppsspinningen jag ledde tillsammans med insruktörerna Emma och Johan, ca 4 timmar i sadeln framför Vasaloppet på storbildsskärm, skoj event vi kör varje år!
 
Nu ska jag ta natta, imorgon blir en lugn och skön dag, ska promenera fram och tillbaka till mina föräldrar med barney och hälsa på (7+7 km ca) sen bara slappa där.
 
På kvällen kör jag mitt core -och spinningpass, ser alltid fram emot onsdagspasset det är det roligaste jag kör=)
Natti!
(Kvällens middag, gjorde en repris på en sjukt god laxgryta jag hittade på en annan gång, mums mums!)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

lisaalpsten.blogg.se

Här följer ni min vardag med fokus på träning, kost och hälsa.

RSS 2.0