Älska, älska söndagar

Mmm, det är något speciellt med söndagar.. Har alltid haft sådana arbeten där jag ibland jobbar helger och det gör mig egentligen ingenting, det är ju dagar som alla andra.
Det som är skönt med att ha helgen ledig är ju att många andra är lediga då!
Särskillt söndag har jag gärna fri, söndag är vilodag, fast de är ändå då jag oftast gör mest saker ;)
Idag ska jag ligga kvar i sängen med tidningen, en stor kaffe och sen upp på en promenad i snöyran!
När jag kommer tillbaka ska jag äta en stor och god söndagsfrulle, mm det bästa :D
 
Igår blev det ett ryggpass på förmiddagen, sedan hejade jag på mamma och pappa som sprang sextimmars i Våxnäshallen, dom är tokiga men det är samtidigt beundrandsvärt, heja heja mamma kom med några hundra meter upp i 6 mil, vilket hon legat stabilt på i flera år, grattis till er båda, mina inspirationskällor:)
Pappa är diabetiker typ 1 precis som jag och kämpar ständigt med blodsocker och träning. Extra svårt vid sådana här långa pass, han säger som jag att upp till två timmar fungerar, sen blir det bara tokigt och svårt med sockret.. Så, har man "tur" går det bra men det är rena spelet varje gång, en chansning helt enkelt, för ni ska veta att det fungerar inte på samma sätt från gång till gång utan detta är en stor gåta även för oss som tränat med diabetes i många år!
Vad livet vore enklare utan.. men det tjänar ingenting till att gnata det, det är ju inget som försvinner tyvärr!
 
Passade även igår på att göra några satser proteinbollar för veckan igen, tänkte jag kunde delge er receptet här, men jag varierar mig från gång till gång och slänger i lite av varje, blir alltid mumsigt men så här gjorde jag igår: 
 
Här har vi en början på torrbasen:
Pumpakärnor
Gojibär
Sesamfrön
Solroskärnor
Valnötter
Krossade linfrön
Torkade mullbär
Hasselnötter
 
(Kom ihåg att detta kan varieras i oändlighet!)
 
Sedan lägger jag till proteinpulvret, gjorde fyra olika satser med fyra smaker på de:
Peanutbutter/chocolate
Cookies & cream
Vanilj/hallon
Kokos (i denna sats blandade jag även i lite kallt kaffe, mumsig kombo kaffe/kokos!)
 
Sedan tillsätter jag:
3 äggvitor (eller 1 dl om man har äggvita på dunk)
4 dl fiberhavregryn
0,5 dl lättkvarg, fungerar lika bra med tex vaniljyoghurt, kesella, turkisk yoghurt etc..
 
Sedan är det bara att mojsa ihop allt, bästa är att man inte blir sådär fet & kladdig som när man gör vanliga chokladbollar ;)
 
Jag rullar dem i en blandning av kokos/hasselnötter.
Ibland räknar jag ut kolhydrater, Kcal, protein & fett/boll, men det orkade jag inte denna gång.
Detta slänger man ihop på under fem minuter och är ett energi -och proteinfyllt enkelt och gott mellanmål/snack att ha tillgängligt under dagen på jobbet/i skolan, eller att ha om man blir sugen om kvällen=)
 
( En av satserna)
 
Perfekt söndagsgöra om ni har lust att testa, ha en fin dag =)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

lisaalpsten.blogg.se

Här följer ni min vardag med fokus på träning, kost och hälsa.

RSS 2.0